פילטרים לאינסטגרם ומוזיקה : סיפור אהבה

פילטרים לא תמיד צריכים לגרום לנו להיראות יפים או לספר לעוקבים שלנו איזה כרוב אנחנו., קיימות הזדמנויות בהן ניתן למתוח את הגבולות ולצאת מהקופסה. כך מצאתי את עצמי מכור לתוכנה לבניית פילטרים, וברגע שהבנתי שמצאתי את המקום שבו אוכל ליישם את הרעיונות שלי, נולד אחד הפילטרים המורכבים שבניתי. שלושה חודשי מחקר, עמוסים בעריכות סאונד, עיצוב ממשק משתמש, בדיקות מכשירים שונים, ובעיקר לילות נטולי שינה, שהולידו לבסוף את הבייבי – Music Kit. , מימוש החזון שלי לבנות סיקוונסר מוזיקלי בתוך פילטר לאינסטגרם.

לפני שארחיב על פילטרים לאינסטגרם ואסביר איך סיקוונסר מתקשר לעניין, אשפוך קצר אור לאלו שהמושגים חדשים להם.

פילטרים, סיקוונסרים ומה שבניהם

סיקוונסר הוא אמצעי שקובע את רצף וזמן הנגינה של קטעים ולולאות סאונד. במרבית המקרים, סיקוונסר מגיע בצורת תוכנה כגון Ableton ,Cuebase או Logic, . תוכנות אלו נועדו ליצירה, הלחנה ועריכה של קטעי סאונד, עיצוב סאונד או יצירת מוזיקה. השימוש בסיקוונסרים הוא המפתח ליצירת מוזיקה, והשליטה בו סיקוונסר מתבצעת באמצעות דרך מקלדת ועכבר, ובמקרים רבים גם קונטרולר חיצוני, הקונטרולר משמש כבתור אמצעי שליטה בזמן הופעות וגם מסייע עוזר להלחנה וכתיבתה של מוזיקה במקרים רבים. בעולם הדיג'ייז, הקונטרולר משחק תפקיד מרכזי להפעלת אפקטים, בנוסף לעזרים אחרים, ואפילו מחליף לגמרי את הקומפקטים, הפטיפונים והמיקסר.

לצד ההתפתחות הטכנולוגיה והצורה שבה אנשים עושים מוזיקה, מסכי מגע יוצרים גם הם חוויה אינטואיטיבית ליצירה או לתיקלוט., החברה הראשונה שעשתה זאת בצורה חדשנית הייתה ג'אז מיוטנט שבשנת 2008 הוציאה את הקונטרולר היוקרתי Lemur.

ריצ' הוטין, הלמור ואבלטון בפסטיבל סונר 2010

דאפט פאנק יודעים מה טוב

על קצה המזלג, – למור הוא קונטרולר מסך מגע פוליפוני, עם תוכנה מובנית המאפשרת לשלוט בממשק הכפתורים דרך האצבעות. הלמור מתחבר למחשב ומאפשר לכל אמן לבנות ממשקים המותאמים לצרכיו ולהעלות אותםו למכשיר עצמו לקראת ההופעה. הלמור היה להיט בקרב אמנים בינלאומיים כמו דאפט פאנק, מדונה, לד זפלין, ביורק, ריצ'י הוטין, מודסלקטור ועוד רבים וטובים. זהו מכשיר קרוס ז'אנר מהפכני שעדיין לא נעלם לגמרי מבמות ברחבי העולם.

מסך המגע הראשון בשליטה עם מספר אצבעות בו זמנית

בדומה ללמור, גם מסכי הטלפונים החכמים והטאבלטים נחשבים אטרקטיביים בזכות מסך המגע המהווה עוגן מרכזי לפיצ'רים שלהם, מלבד המצלמה. חשוב לציין שכמה שנים אחרי ההשקה שלו, למור עבר שדרוג קונספטואלי והפך לאפליקציה לטאבלטים., אחריו ראינו אפליקציות דומות המאפשרות עיצוב ממשקי שליטה בלייב כגון Touch OSC, אך מי שכבשו לבסוף את מצעדי ההורדות לא היו סיקוונסרים וקונטרולרים אלא אפליקציות שמשלבות את שניהם ומתמקדות ביצירה אינטואיטיביות.

בניגוד לצורה המסורתית של יצירת מוזיקה, אפליקציות מהסוג הזה משנות את האופן שבו אנחנו יוצרים תוך שימוש באובייקטים ויזואליים ידידותיים למשתמש. אפליקציה בולטת בתחום היא Playground,המאפשרת לייצר מוזיקה מסאונדים מוכנים שמגיעים עם האפליקציה., אף שמדובר ב"גן סגור" שלא מאפשר לנגן קטעים מקוריים משלכם, במקרה הזה Playground מאפשרת למשתמש להוריד קיטים מוכנים של מפיקי אנדרגראונד ודיג'ייז בולטים כמו קולד קאט, ביט ג'אנקיז, קיו-ברט ואחרים. בנוסף לכל אלו, קיימת אפשרות לבנות קיטים משלכם ולהעלות אותם לאפליקציה. , קצת כמו למור רק יותר פשוט וזול.

 

בדומה לאפליקציות שנבנו במיוחד למכשירי אפל או אנדרואיד, גם אפליקציית אינסטגרם מאפשרת יכולות דומות בתוך פילטרים, בהן הטמעה של סאונדים ואובייקטים עיצוביים. כל אלו משתלבים דרך לוגיקה של תכנות באמצעות פאצ'ים ויזואליים או באמצעות קוד. האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות, ובכל עדכון מתווספים פיצ'רים חדשים נוספים שמעוררים התלהבות רבה בקרב יוצרים כמוני.

פילטרים צאו מהקופסא!

פילטרים הם אינה בשורה חדשה, אינסטגרם לא הייתה הראשונה לעשות זאת, סנאפצ'אט הציגה לעולם פילטרים מבוססי מיקום כבר ב-2014, מאז ועד היום המכנה המשותף ל90% מהפילטרים בסנאפצ'אט, אינסטגרם וטיקטוק הוא ההתמקדות במצלמה האחורית (סלפי) או באובייקטים חיצוניים למעט משחקים – רוב הפילטרים נבנו בכדי לתקשר עם המשתמש בצורה ויזואלית, אני התעלמתי מהעיקרון הזה רק בכדי לממש את החזון החולני שלי ולבנות סיקוונסר של מוזיקה בתוך פילטר לאינסטגרם..

Music Kit מאפשר לכם להרגיש את החיבור לקצב ולצלילים באופן מיידי. אין צורך בידע מוקדם בהפקת מוזיקה או במוזיקה בכלל, כדי ליצור משהו חדש ומרגש. הפילטר מכיל 23 לופים שנבנו במיוחד עבורו, בין היתר בס, תופים, שירה, פאדים, גיטרה, אפקטים, פעמונים וכו'. הלופים מסונכרנים ומוכנים לפעולה בלחיצה, ברגע שתלחצו על כל אחד מהלופים, הוא יתחיל לנגן ותוכלו להוסיף לו לופים אחרים, תמיד תהיה התאמה הרמונית וקצבית בין הלופים, והאפשרויות הן כמעט אין סופיות בשילוב האפקטים.

מיוזק קיט היה הפילטר הראשון להציג את היכולות הללו באינסטגרם והגיע לחשיפה של 20 מליון איש ו800 אלף שימושים.

איך משתמשים בפילטר?

צפו בווידאו בכדי ללמוד איך משתמשים במיוזיק קיט בצורה אופטימלית.
כדי לנסות לחצו למעבר לדף הפילטר באתר

טיפים למתחילים:

כשאתם פותחים את הפילטר באינסטגרם, – הגדירו מצב "hands free" בכדי שלא תצטרכו להחזיק את כפתור ההקלטה והאצבעות שלכם יהיו פנויות.

אם איבדתם את עיגול האפקטים, צבטו את המסך במקום כלשהו והעיגול יחזור למרכז.

רצוי לא להגזים עם האפקטים יתר על המידה – אם הפעלתם את האפקט אל תגררו את העיגול ימינה למשך זמן רב מדי.

מומלץ לא להפעיל אפקטים של שירה ותופים ביחד.

כאשר האפקטים פועלים, עבורו למצלמה האחורית וכוונו אל פנים. – תוכלו להציב מסכה של האפקט, ולגרור אותו ולשנות טקסטורה.

דברים שגיליתי תוך כדי עבודה על הפילטר:

מיוזיק קיט הוא אינו פילטר קונבנציונלי אלא מורכב יותר ביחס לפילטרים אחרים באינסטגרם. אני משער שאם הגעתם עד כאן הבנתם שהממשק הושפע מתוכנות סיקוונסר ישנות ומאבולוציה של אפליקציות טאצ' שונות. כשהתחלתי לעבוד על הפילטר ניסיתי לשלוט על המוזיקה באמצעות אובייקטים תלת ממדיים., אך מכיוון שהשתמשתי בלופים ואפקטים רבים, זה הכביד על הפילטר והמעבד של המכשיר בצורה שפוגעת בחוויית המשתמש. זה מה שגרם לי לחזור לעיקרון שלי – השליטה במוזיקה היא הדבר החשוב ביותר, גם במחיר של שני ממדים במקום שלושה.

פילטרים לאינסטגרם
מאחורי הקלעים של מיוזיק קיט

זו הייתה המחשת קונספט לפני מצג ויזואלי מרהיב. כל חובבי המוזיקה באשר הם יכולים להתחבר לפילטר, ועד רגע זה הוא מקבל מאות אלפי חשיפות בשבוע. חשוב לציין: אינסטגרם מבחינתה אינה מעודדת שימוש באובייקטים דו ממידיים בתור לחצנים, אך המקרה הזה היה חריג ופתח דלת לקונספטים דומים שאליהם אתייחס במאמרים הבאים שלי.

נכתב ע"י ירין לידור יוצר דיגיטלי ומפיק מוזיקה.

.